testbutton*Het boeken van een kort consult is alleen bedoeld voor vervolgafspraken voor baby’s!

Welkom

Indicaties/klachten bij volwassenen:
• Darmklachten: verteringsklachten, obstipatie, winderigheid
• Maagklachten: zuurbranden, reflux (spugen/overgeven), verteringsproblemen
• Algemene buikklachten
• Bekkenklachten, klachten van de stuit
• Menstruatieklachten, bekkenbodemklachten, incontinentie
• Hoofdpijn: migraine, achterhoofdpijn en spanningshoofdpijn
• Concentratieproblemen
• Duizeligheid, oorsuizing
• Bij- en voorhoofdholte problemen/ontstekingen
• Aangezichtspijn
• Kaakproblemen: pijnlijke knakken, moeite met openen/sluiten mond
• Slikklachten, keelproblemen
• Ademhalingsproblemen
• Whiplashsyndroom en andere posttraumatische klachten
• Bewegingsbeperking/stijfheid algemeen
• Houdingsproblemen
• (Chronische) klachten van rug, nek, ledematen, gewrichten
• Hernia-achtige klachten
• Uitstralende pijn in arm of been
• Klachten na operaties: door littekenvorming en verkleving
• Preventieve controle/behandeling/check-up
• Vermoeidheidsproblematiek
• Stressklachten/burn-out
• Een groot aantal klachten waarvoor geen medische oorzaak gevonden wordt

• Lage rugklachten

Lage rugpijn wordt beschreven als pijn in de onderrug, de overgang tussen rug en heiligbeen, en de overgang tussen heiligbeen en heupbeen. Die pijn gaat mogelijk vergezeld van uitstralingspijn in één of beide bilstreken en in de achterkant van bil en benen. Daarnaast zijn de meest geuite symptomen bij lage rugklachten: spanningen, stijfheid, bewegingsverlies en vermoeidheid.

Lage rugpijn is een van de meest voorkomende klachten. In Nederland ontwikkelen acht op de tien personen rugklachten van allerhande aard. Minstens één op de vijftig mensen kampt met chronische rugklachten. Zo zijn lage rugklachten de grootste oorzaak van ziekteverzuim. Een minderheid van de rugklachten zijn het gevolg van aangeboren afwijkingen of structurele factoren (artrose, hernia, …). De meeste rugpijnen zijn echter zonder duidelijke oorzaak en hebben een functionele achtergrond. Dat betekent dat de structuur van de wervels goed is, maar dat de wervel niet langer beweegt zoals het hoort. Dit functieverlies kan worden veroorzaakt door meerdere onderliggende factoren. De oorzaken moeten ruimer worden gezocht dan ter hoogte van de lage rug.

Mogelijke oorzaken:
    • bewegingsbeperking in de wervelkolom of het bekken
    • opstijgend probleem vanuit voet, heup of knie
    • afdalend probleem vanuit kaak, nek of schouder
    • verminderde mobiliteit van de bekkenorganen
    • onevenwichtige voeding
    • stress
    • psychische factoren

Lage rugpijn kan bij verschillende mensen dezelfde symptomen veroorzaken, maar de oorzaak is veelal verschillend. Daarom is de behandeling van lage rugpijn voor iedere persoon anders. Het lichaam functioneert immers als een eenheid. De osteopaat onderzoekt welke invloed een bewegingsverlies heeft op een andere regio in het lichaam. Niet alleen de klachtenregio wordt behandeld, maar ook de regio’s die mee verantwoordelijk zijn voor de klacht. Zo kan een voetprobleem rugpijn veroorzaken doordat de rug een ongewenste aanpassing maakt om de voet te ontlasten. Daarom kan de osteopaat zinvol bijdragen aan de behandeling van functionele lage rugklachten. Ook bij structurele problemen in de onderrug zoals artrose of hernia kan osteopathie uitkomst bieden. Uiteraard houdt de osteopaat rekening met de medisch vastgestelde problemen in de rug.

De osteopaat is opgeleid om deze verschillende klachten te herkennen en te onderscheiden. Het stellen van een diagnose blijft het terrein van de arts, de osteopaat beoordeelt de beweeglijkheid en de functie van het lichaam.

• Nekklachten

De nek is een regio waar veel klachten zich uiten, terwijl de oorzaak zich vaak ergens anders in het lichaam bevindt. Bewegingsbeperkingen in de buik- en borstorganen geven spanningen in de vliezen die hier omheen liggen. Deze spanningen worden geregistreerd door het zenuwstelsel, die deze toegenomen informatie onder andere naar de nek stuurt. Als gevolg hiervan ontstaat een lokale ontregeling: spieren in de nek spannen aan waardoor de nekwervels in beweeglijkheid belemmert  worden. De spierspanning en de nekgewrichtjes kunnen voor pijn zorgen. De osteopaat gaat op zoek naar de oorzaak van de nekklachten en kan deze vaak uitstekend behandelen

• Spastische darm

Ongeveer twintig procent van de Nederlandse bevolking lijdt aan het prikkelbare darmsyndroom (PDS of ook wel spastisch colon genoemd). De hoofdklacht is buikpijn, een veranderde ontlasting (brijig, dun of hard) en problemen met de frequentie hiervan. De ontlasting komt veel vaker of juist minder vaak dan normaal (minder dan drie keer per week of meer dan drie keer per dag). Daarnaast zijn er vaak klachten als misselijkheid, een vol gevoel, hoofdpijn en vermoeidheid.

Het onderzoek en de behandeling van de osteopaat is gericht op alle relaties die de darmfunctie kunnen belemmeren. De werking van de darmen wordt onder andere beïnvloed door de beweeglijkheid van de wervelkolom van waaruit de bezenuwing naar de darmen wordt geregeld. Ook de beweeglijkheid van de buikorganen (onder invloed van de ademhaling)  is van belang voor een optimale doorbloeding en functie van de darmen. Zo zijn er nog veel andere redenen die het zinvol maken om uw darmklachten te laten beoordelen. Een osteopaat onderzoekt voornamelijk door te voelen deze mogelijk relevante achtergronden van de klachten.

• Schouderklachten

O.a. pijn en/of stijfheid in de schouder, slijmbeursontsteking en frozen shoulder. Bij pijn in de schouder en bovenarm is er vaak sprake van een beknelling van een spierpees of slijmbeurs tussen de schouderkop en het schouderdak. Dit komt veel voor bij werpsporters, maar ook regelmatig bij niet-sporters. De osteopaat zal in veel gevallen de gewrichten van de schoudergordel onderzoeken en losmaken, omdat bewegingsverlies hier verantwoordelijk kan zijn voor de beknelling. De slechte genezing kan ook een gevolg zijn van een verstoorde doorbloeding in de schouderregio. Een zeer slechte circulatie kan zelfs leiden tot een ‘frozen shoulder’; de beweeglijkheid van het schoudergewricht is dan ernstig belemmerd.